Veelgestelde vragen over ikzoekhuishoudelijkehulp.nl

Algemene vragen

  1. Ik ben op zoek naar een huishoudelijke hulp, hoe pak ik dit aan?
  2. Hoe vind ik een goede hulp in de huishouding?
  3. Vinden jullie gegarandeerd een hulp voor mij?
  4. Wat als de huishoudelijke hulp niet aan mijn wensen voldoet?
  5. Wat doet een huishoudelijke hulp?
  6. Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?
  7. Welke leeftijd heeft de huishoudelijke hulp?
  8. Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?
  9. Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een hulp met ervaring?
  10. Is de huishoudelijke hulp altijd een vrouw?
  11. Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de huishoudelijke hulp te vergroten?

Financiële vragen

  1. Hoe betaal ik mijn abonnement?
  2. Ik heb nog geen huishoudelijke hulp, moet ik al maandelijks betalen?
  3. Wanneer betaal ik het bemiddelingsbedrag?
  4. Wat is de totale vergoeding voor een huishoudelijke hulp?
  5. Betaal ik aan jullie of aan de huishoudelijke hulp zelf?
  6. Betaal ik de hulp nog extra vakantiegeld?
  7. Wat kan ik voor het uurtarief van € 13,50 van mijn hulp verwachten?
  8. Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?
  9. Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?

Procedurele vragen

  1. Moet ik zelf voor schoonmaakmiddelen zorgen of neemt de hulp die mee?
  2. Hoe zit het met een contract tussen mij en mijn huishoudelijke hulp?
  3. Wat moet ik doen als mijn hulp ziek is?
  4. Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

Wetgeving

  1. Moet ik mijn hulp opgeven aan de Belastingdienst?
  2. Is mijn huishoudelijke hulp aansprakelijk voor schade?

Overige vragen

  1. Is het ook mogelijk om ikzoekhuishoudelijkehulp.nl in te schakelen wanneer er geen sprake is van zorgbehoefte?
  2. Kan mijn bedrijf ook huishoudelijke hulp aanvragen?
  3. Kan ik ook een huishoudelijke hulp cadeau geven?
  4. Ik ben zwanger en zoek voor een paar weken hulp, kan dat?
  5. Hulp van de kraamzorg zit erop, maar ik zou graag nog een huishoudelijke hulp voor een paar weken aanvragen, kan dat?

Algemene vragen

1. Ik ben op zoek naar een huishoudelijke hulp, hoe pak ik dit aan?

Je vindt een huishoudelijke hulp door het inschrijfformulier in te vullen en een aanvraag te doen. Vervolgens zoeken wij een geschikte hulp voor jou.

2. Hoe vind ik een goede hulp in de huishouding?

Onze huishoudelijke hulpen moeten een schoonmaaktraining afronden voordat wij ze opnemen in ons bestand. Je krijgt via ons dus sowieso een hulp die de basisbeginselen van schoonmaken kent.

3. Vinden jullie gegarandeerd een hulp voor mij?

De kans is klein dat wij geen huishoudelijke hulp voor je vinden. Wij hebben de grootste database van Nederland. Het kan zijn dat wij op het moment van jouw aanvraag geen hulp hebben die aan jouw opgegeven eisen voldoet. Als dit het geval is, hoor je dit binnen elf werkdagen na het indienen van jouw aanvraag.

4. Wat als de huishoudelijke hulp niet aan mijn wensen voldoet?

Wij zoeken een huishoudelijke hulp die past bij jouw aanvraag. Je kunt het bij ons aangeven als je onverhoopt niet tevreden bent over de hulp. Wij gaan dan voor je op zoek naar een nieuwe kandidaat. Dit is inbegrepen bij het schoonmaakabonnement, dus je betaalt hier geen toeslag voor.

5. Wat zijn de taken van een huishoudelijke hulp?

Alle taken in en rondom het huis die de huishoudelijke hulp in jouw opdracht uitvoert, mag jouw hulp doen. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van jouw boodschappen.

6. Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?

Wij zijn actief in heel Nederland, dus ook in jouw woonplaats.

7. Welke leeftijd heeft de huishoudelijke hulp?

Onze huishoudelijke hulpen zijn minimaal zestien jaar oud.

8. Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Soms belanden e-mails per ongeluk bij de ongewenste e-mails of onder het kopje 'spam'. Als je een e-mail van ons verwacht en niet kunt vinden, kun je eerst daar kijken. Als je de e-mail echt niet kunt vinden, kun je contact met ons opnemen.

9. Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een hulp met ervaring?

Een goede hulp is niet altijd een huishoudelijke hulp met ervaring. Als je met zekerheid gekoppeld wilt worden aan een hulp met ervaring, verwijzen wij je graag door naar www.tophulp.nl. Hier staan uitsluitend hulpen ingeschreven die al een tijdje schoonmaken.

10. Is de huishoudelijke hulp altijd een vrouw?

Nee. Iedereen kan zich bij ons inschrijven. Wij vinden dat iedereen even goed kan schoonmaken. Je krijgt dus niet per se een vrouwelijke huishoudelijke hulp. 

11. Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de huishoudelijke hulp te vergroten?

Wij bieden al onze hulpen een schoonmaaktraining aan om de kwaliteit te verbeteren. De huishoudelijke hulp ontvangen hiervoor een certificaat. 

Financiële vragen

1. Hoe betaal ik mijn abonnement?

Je betaalt de maandelijkse kosten via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder jouw toestemming geld van jouw rekening afschrijven.

2. Ik heb nog geen huishoudelijke hulp, moet ik al maandelijks betalen?

Nee. Je betaalt pas als wij je de gegevens van een hulp hebben verstrekt. Vanaf dat moment start jeouw abonnement.

3. Wanneer betaal ik het bemiddelingsbedrag?

Op het moment dat wij een huishoudelijke hulp hebben gevonden, krijg je een factuur van het bemiddelingsbedrag. Je betaalt dus pas op het moment dat wij een huishoudelijke hulp voor je hebben gevonden.

4. Wat is het bemiddelingsbedrag voor een huishoudelijke hulp?

Op het moment dat wij een huishoudelijke hulp aan je hebben voorgesteld, betaal je ons eenmalige bemiddelingskosten voor de start van jouw schoonmaakabonnement. Je ontvangt hier een factuur voor. Dit zijn eenmalige kosten. 

5. Betaal ik aan jullie of aan de huishoudelijke hulp zelf?

Je betaalt rechtstreeks aan de huishoudelijke hulp. Je betaalt de hulp altijd een standaard uurtarief van € 13,50. Jouw hulp hoeft niets af te dragen aan ons. Maak met de huishoudelijke hulp afspraken over de uitbetaling van de gewerkte uren. 

6. Betaal ik de hulp nog extra vakantiegeld?

Bij het uurtarief van € 13,50 zit het vakantiegeld al inbegrepen. 

7. Wat kan ik voor het uurtarief van € 13,50 van mijn hulp verwachten?

Alle taken in en rondom het huis die de huishoudelijke hulp in jouw opdracht uitvoert, mag jouw hulp doen. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van jouw boodschappen.

8. Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?

Je sluit het abonnement altijd voor minimaal een jaar af. Na dit jaar kun jij je abonnement per maand opzeggen. Dit doe je in jouw persoonlijke account.

9. Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?

Het schoonmaakabonnement zorgt dat je onbezorgd een huishoudelijke hulp in huis hebt:

  • Fonds bij schade veroorzaakt door jouw hulp;
  • Vervangende huishoudelijke hulp als jouw hulp stopt;
  • Account met online-administratie.

Procedurele vragen

1. Moet ik zelf voor schoonmaakmiddelen zorgen of neemt de hulp die mee?

Je dient zelf zorg te dragen voor de schoonmaakmiddelen. Via ons kun je echter wel korting op kwalitatief goede schoonmaakmiddelen krijgen.

2. Hoe zit het met een contract tussen mij en mijn huishoudelijke hulp?

Je hebt wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met jouw huishoudelijke hulp. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn over de inhoud van het werk, de uitbetaling van het loon, de werktijden enzovoort. Wij hebben een standaard contract voor jou. Je kunt dit contract downloaden zodra je een aanvraag hebt ingediend.

3. Wat moet ik doen als mijn hulp ziek is?

Je kunt het beste een nieuwe dag afspreken om de uren in te halen. Volgens de Nederlandse wet (art. 7:629 lid 2 BW) moet je de eerste zes weken 70% doorbetalen. Dit is natuurlijk niet nodig als de gemiste uren ingehaald worden. Iedere huishoudelijke hulp in Nederland heeft recht op doorbetaling bij ziekte. 

4. Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

Je kunt contact met ons opnemen. Onze medewerkers nemen jouw klacht in behandeling en zoeken samen met jou naar een passende oplossing. Ben je niet tevreden met de afhandeling van jouw klacht, dan kun je ons klachtenformulier invullen. Jouw klacht wordt vervolgens door de directie nogmaals in behandeling genomen.

Wetgeving

1. Moet ik mijn hulp opgeven aan de Belastingdienst?

Als jouw huishoudelijke hulp maximaal drie dagen per week bij je werkt, dan valt hij of zij onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden vallen onder deze regeling. Concreet houdt de regeling in dat je als opdrachtgever geen loonbelasting en premies afdraagt als je maximaal drie dagen per week met dezelfde hulp samenwerkt. De huishoudelijke hulp hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK en geen btw te heffen. 

Je moet jouw hulp wel aanmelden bij de Belastingdienst als deze vier of meer dagen per week bij je werkt. In dit geval dien je ook zelf de salarisadministratie uit te voeren. Let er op dat jij je huishoudelijke hulp op tijd bij de Belastingdienst aanmeldt. Als je de salarisadministratie niet zelf kunt of wilt uitvoeren, kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen je dan, indien gewenst, in contact brengen met een administratiekantoor.

2. Is mijn huishoudelijke hulp aansprakelijk voor schade?

Nee. In ons abonnement is een fonds voor schade opgenomen. Je kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding. Als de schade niet gedekt wordt door jouw eigen verzekering of als jij dit van jouw eigen risico moet betalen, kun je terugvallen op deze vergoeding.

Overige vragen

1. Is het ook mogelijk om ikzoekhuishoudelijkehulp.nl in te schakelen wanneer er sprake is van zorgbehoefte?

Ja. Als je een Persoonsgebonden Budget (PGB) ontvangt, verwijzen wij je door naar www.pgb-huishoudelijkehulp.nl. Deze website richt zich speciaal op mensen die een PGB ontvangen. 

PGB is een bijdrage die je ontvangt wanneer je wegens ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig hebt en is een alternatief voor reguliere zorg via een zorginstelling. Is er sprake van een zorgbehoefte, maar ontvang je geen Persoonsgebonden Budget? Neem dan contact op met jouw gemeente (WMO). Zij kunnen nagaan of je recht hebt op PGB.

2. Kan mijn bedrijf ook huishoudelijke hulp aanvragen?

Ja. Via Schoonmaakstervoorbedrijven.nl kun je een huishoudelijke hulp aanvragen voor jouw bedrijf. 

3. Kan ik ook een huishoudelijke hulp cadeau geven?

Jazeker! Hebben vrienden, familie of kennissen echt een huishoudelijke hulp nodig? Moet jouw partner een keer met de neus op de feiten worden gedrukt of wil jij je studerende zoon/dochter een keer origineel verrassen? Dan kun je hen een schoonmaakster cadeau geven.

4. Ik ben zwanger en zoek voor een paar weken hulp, kan dat?

Als je zwanger bent en met die reden voor een paar weken op zoek bent naar een huishoudelijke hulp, verwijzen wij je door naar de website Huishoudhulprondombevalling.nl.

5. Hulp van de kraamzorg zit erop, maar ik zou graag nog een huishoudelijke hulp voor een paar weken aanvragen, kan dat?

Als je na jouw kraamtijd nog behoefte hebt aan een huishoudelijke hulp voor een bepaalde tijd, verwijzen wij je door naar de website Huishoudhulprondombevalling.nl.

Inschrijven voor een huishoudelijke hulp kan hier

Geniet ook van het gemak van een huishoudelijke hulp in huis

Net als 16.903 andere huishoudens


  • Een huishoudelijke hulp voor € 13,50 per uur
  • Een huishoudelijke hulp met schoonmaakcertificaat
  • Eigen account met handig urenoverzicht
  • Fonds bij schade door hulp
  • Een vervangende hulp

Vaste huishoudelijke hulp

Je krijgt een eigen huishoudelijke hulp die altijd bij je komt schoonmaken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er telkens iemand anders bij je thuis komt. Een vaste huishoudelijke hulp weet na een tijdje precies hoe ze bij jou in huis moet schoonmaken. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat je schoonmaakster bij je past. Dan is het onmisbaar dat je altijd dezelfde hulp in huis hebt.

Gecertificeerde huishoudelijke hulp

Onze huishoudelijke hulpen hebben een schoonmaakcertificaat. Zodra hulpen zich bij ons inschrijven, moeten ze een training volgen. Na het afronden van de training mogen ze als schoonmaakster aan de slag. Bij deze training leren onze huishoudelijke hulpen de basis van het schoonmaken. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld hoe ze hun gewerkte uren moeten factureren.

Fonds voor schade door uw hulp

Wij bieden een uniek fonds voor schade. Het gaat hierbij om schade die is veroorzaakt door je huishoudelijke hulp tijdens het schoonmaken. Als je eigen verzekering de schade niet (volledig) dekt of als je eigen risico moet betalen, schakel je ons fonds in. Bij schade kun je bijvoorbeeld denken aan een afstandsbediening die van tafel is gestoten of een omgevallen spiegel.

Gratis nieuwe schoonmaakster

Onze insteek is dat uw huishoudelijke hulp lang bij je blijft werken. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waarin uw schoonmaakster eerder stopt dan verwacht. Je bent bij ons verzekerd van een nieuwe hulp als je schoonmaakster stopt. Hier betaal je geen extra toeslag voor, deze garantie is onderdeel van ons schoonmaakabonnement. Je zit dus nooit zonder hulp!